Guy Kawasaki: 10 przykazań dla innowacyjnych przedsiębiorców

Guy Kawasaki jest amerykańskim specjalistą od marketingu, autorem książek oraz inwestorem. Jest też jest żyjącą legendą branży technologicznej. Był jednym z pracowników firmy Apple odpowiedzialnym za marketing jej komputera Macintosh w 1984 roku. A później m.in. specjalnym doradcą jednostki biznesowej Motorola Google. Obecnie pracuje jako chief evangelist w firmie Canva.

Szerokiej publiczności znany jest jako inspirujący i ciekawy mówca. W trakcie TEDxBerkeley 2014 Guy Kawasaki przedstawił swoją definicję sztuki innowacji. Tak, wiem. Hasło „innowacja” dla niektórych jest już wytarte jak mocno znoszone dżinsy (tłumaczenie dla hipsterów: denim). Ale jak wszyscy wiemy, taka wersja tych spodni znowu przeżywa swój okres chwały, więc może warto odświeżyć sobie to, co kryje się pod słowami „innowacja” czy „innowacyjny”.

Teraz drogi Czytelniku masz dwie możliwości: możesz obejrzeć ok. 20-minututowego film z powyższego wystąpienia. Lub przeczytać znajdujące się poniżej krótkie streszczenie z moją interpretacją prezentacji 🙂

Guy Kawasaki podzielił się swoimi 10 przykazaniami dla innowatorów – dla osób i organizacji, które chcą stworzyć rzeczywiście innowacyjny, oryginalny produkt.

1. Make Meaning

Stwórz coś, co ma znaczenie. Co może zmienić świat. Niekoniecznie cały, ale chociaż pewien jego wycinek, który jest istotny dla jakieś grupy ludzi. Nie myśl o tym, ile możesz zarobić, ale co Twój wynalazek może zmienić.

2. Make Mantra

Nie twórz misji. Nie opisuj wizji. Przygotuj mantrę. 2-3 słowami powiedz, co spowoduje Twój pomysł. Co chcesz przez niego osiągnąć. Jakie zmiany wprowadzi w życiu ludzi. Powiedz krótko, jaka jest Twoja obietnica. Chcesz dostarczać zdrowych przekąsek – głoś: „Zdrowy fast food” zamiast: „Misją naszej firmy jest dostarczanie zdrowej żywności w szybki sposób”. Zamiast pisać „Być najbardziej cenioną firmą piwowarską w Polsce, z dumą budowaną na unikalnym dziedzictwie.” głoś: „Produkujemy smaczne piwo”. Pamiętaj, aby dotrzymać obietnicy, którą głosisz!

Powiedz, jakie jest znaczenie Twojego produktu czy usługi – tak znajdziesz swoją mantrę; źródło: avidblogs.com

3. Jump Curves

Wskocz na następny poziom! Pokaż wynalazek, który jest kreatywny i przełomowy. Coś, co zmienia zasady gry. Co wprowadza nową jakość w obszarze, w którym działasz. Kawasaki podaje przykład „handlu zimnem”. Jeśli początkowo handel ten polegał na dostarczaniu lodu z miejsc zimnych do cieplejszych, to takim skokiem na następny poziom było wynalezienie lodówki. To urządzenie zmieniło zasady gry – już nie trzeba było dowozić lodu. Podobnie było w przypadku iPoda (muzyka zawsze przy Tobie), muszli klozetowych ze spłuczkami czy też samolotów (transport!).

4. Make Great Product

Nowy produkt musi być kompletny – jeśli dostępny, to wszędzie (np. Everynote czy Dropbox dostępne na każdej platformie), jeśli wspiera jakieś czynności, to w pełnym zakresie (np. poziomica laserowa). Ma mieć nowe, oryginalne połączenie funkcji (np. telefon komórkowy z aparatem fotograficznym). Musi w inteligentny sposób zaspokajać nasze potrzeby (np. pilot na podczerwień do telewizora – zmiana ustawień bez wstawania i bez kabli). Musi być użyteczny i wygodny. I w końcu innowacyjny produkt ma być… piękny.

5. Don’t worry, be crappy

Jeśli dostarczasz coś rewolucyjnego, nie czekaj aż dopracujesz to na 100%, nie bój się drobnych niedogodności. Nie marnuj swojego czasu i okazji przez ciągłe udoskonalenia. Pokaż go wtedy, kiedy będzie na tyle gotowy, aby pokazać swoją wartość. Jak dowiedzieć się, czy Twój pomysł odpowiada potencjalnym odbiorcom?

„Tworząc pierwszego Maca w 1984 roku popełniliśmy wiele fakapów. Ale to były rewolucyjne fakapy!”; źródło: azquotes.com

6. Let 100 Flowers Blossom

Pozwól swojemu produktowi rosnąć. Obserwuj, jak reagują na niego klienci, do czego go używają, a z jakich cech nie korzystają. Czasami może być tak, że Twój pomysł znajdzie zupełnie inne zastosowanie niż cel, w którym go stworzyłeś. Nie obrażaj się na to – wręcz przeciwnie, rozwijaj go w tę stronę. W końcu użytkownicy najlepiej wiedzą, do czego potrzebują Twojego produktu.

7. Polarize People

Niech twój produkt budzi emocje. Najgorzej jest, jeśli ludzie podejdą do niego obojętnie. Jeśli będą „wielbiciele” i „hejterzy” to znaczy, że produkt budzi emocje. Że ludzie o nim mówią. Że go pragnął, albo nienawidzą. Nie są obojętni. To buduje narracje Twojego produktu, jego wizerunek. Pamiętaj, że nie da się stworzyć produktu „dla każdego”. Każdy będzie miał swoich odbiorców oraz tych, którym mniej lub bardziej nie będzie pasował. Tak ma być!

8. Churn, baby churn

Zmieniaj swój produkt. Ewoluuj go. Twórz kolejne wersje. Modyfikuj, rozbudowuj. Słuchaj odbiorców i pokaż, że ich słuchasz wykorzystując ich głosy do wzbogacania i zmieniania swojego produktu.

9. Unique & Value

Twój produkt musi być unikalny i wartościowy. Jeśli będzie tylko unikalny, ale nie wartościowy, będzie co najwyżej zabawny (żeby nie powiedzieć, głupi…). Jeśli nie będzie unikalny ani wartościowy, ciężko będzie się z nim przebić bez potężnych wydatków na reklamę. Jeśli nie będzie unikalny, ale będzie wartościowy, będziesz musiał konkurować na rynku ceną (niską oczywiście). Możesz mieć różne strategie, ale najlepszą jest mieć produkt równocześnie unikalny i wartościowy – unikalność przyciąga klientów, a wartość powoduje, że chcą za niego płacić. Wartość ta może wynikać z jego przydatności, ale również np. z emocji, które budzi (podziw, prestiż itp.).

10. Perfect Your Pitch

Jeśli chcesz być innowatorem, przedsiębiorcą, musisz umieć zaprezentować swój produkt. Sprzedać go nie tylko klientom, ale także tym, dzięki którym dotrzesz z nim do klientów – inwestorom, sprzedawcom, partnerom. Pokaż, czym jest ten produkt w sposób dostosowany do odbiorcy. Klientom pokaż, jak skorzystają na jego używaniu, co im da. Sprzedawcom zaprezentuj, jak skorzystają na jego sprzedaży, jak zwiększy im zyski, jak ułatwi przekonywanie klientom o sensie jego zakupu.

Guy Kawasaki na koniec dodał jeszcze bonus w postaci 11. wskazówki, którą nazwał „Don’t let the bozos”. Pozwólcie, że jej tutaj nie sparafrazuję – posłuchajcie jej sobie sami. Bo warto zobaczyć i posłuchać, jak mówi pasjonujący, mądry i kreatywny człowiek. Którego doświadczenie nie wynika z przeczytanych książek, wysłuchanych wykładów czy obejrzanych filmików, ale z wielu lat pracy w najbardziej kreatywnych firmach świata.


reklama własna


zdjęcie tytułowe wykorzystuje obraz „Guy Kawasaki, Wikimedia Foundation Board. Photographed at Wikimania 2015„, CC4