7 śmiertelnych grzechów przy opracowywaniu nowego produktu

Nie jest ważne, czy naszym produktem jest nowa lokówka do włosów, kampania reklamowa czy system informatyczny. Przy opracowywaniu każdego rodzaju produktu porażki aż się proszą, aby mogły się ujawnić. Żeby ich uniknąć, warto wiedzieć z jakimi błędami możemy mieć do czynienia.

1. Teoria ciężarnej kobiety

Jeśli jedna kobieta może urodzić dziecko po 9 miesiącach, to czy 9 kobiet może urodzić dziecko po jednym miesiącu? To brzmi śmiesznie, ale podczas opracowywania nowego produktu podobne pomysły pojawiają się bardzo często. Unikanie porażki przez dorzucanie większej liczby zasobów do spóźniającego się projektu i modlenie się, żeby to zadziałało, nie jest żadnym rozwiązaniem.

 

2. Wydanie 100 dolarów, aby zaoszczędzić 50 centów

Nie mamy pozwolenia na wydanie 100 dolarów na zakup gotowego narzędzia. Ale za to możemy wydać 1000 dolarów na opracowanie własnego, które nie działa dobrze i powoduje więcej problemów niż rozwiązuje.
Spędzamy niezliczone godziny na bezużytecznych naradach, a następnie organizujemy spotkanie w celu omówienia, dlaczego mamy opóźnienie i przekraczamy budżet…

 

3. Szukanie szampana w cenie piwa

Oczekiwanie na otrzymanie wszystkiego za darmo i dostarczenie tego „na wczoraj” to bardzo częste zjawisko, zwłaszcza, gdy zatrudniani są podwykonawcy.
Zamieszczanie ogłoszenia o pracę w stylu: Zatrudnię inżyniera z 3 doktoratami i 30-letnim doświadczeniem za minimalne wynagrodzenie

4. Skalpel jest tak dobry, jak chirurg, który go używa.

Skalpel jest narzędziem. Nie jest narzędziem chirurg, który używa skalpela do ratowania życia.
Nie wszystkie narzędzia o takiej samej nazwie są takie same. Wybierz odpowiedni przyrząd do danej pracy nie tylko dlatego, że jest najtańszy, a “sprzedawca” powiedział, że „to działa”.

 

5. Malowanie trawy na zielono

Zawsze będą istniały wyzwania i zadania, które źle idą. Udawanie, że nie ma żadnych problemów, nie oznacza, że one nie istnieją. Zaklinanie rzeczywistości nie spowoduje uniknięcia porażki.

 

6. Plan to tylko lista rzeczy, które jeszcze się nie wydarzyły.

Plan bitwy to pierwsza ofiara wojny. Gdy tylko padnie pierwszy strzał, plan można wyrzucić do kosza. Tak samo dzieje się, kiedy pojawia się pierwszy problem. Wówczas wykres Gantta ucieka daleko za krawędź monitora.
Wszystko trwa dłużej, a koszty są większe niż planowano.

 

7. Dobrze, Szybko, Tanio… Wybierz dwie dowolne rzeczy

Zawsze brakuje czasu, aby zrobić coś dobrze. Ale zawsze znajdzie się czas, aby coś powtórzyć, zrobić raz jeszcze i jeszcze raz, i jeszcze raz…
Ciągle to słyszę „Po prostu załatwmy to teraz, naprawimy to później”. Problem polega na tym, że „później” nigdy nie nadejdzie, a zły produkt jest “naprawiany” bardzo długo i wysokim kosztem. Potem jest już za późno: znacząco tracimy udział w rynku i psujemy reputację marki. Próba zaoszczędzenia kilku dolarów na etapie rozwoju produktu może kosztować miliony w przypadku konieczności jego wycofania.


Autorem powyższej listy jest Travis M. Jacobs, właściciel firmy JA Simulations, zajmującej się wirtualnym prototypowaniem produktów. Tekst udostępniamy za zgodą autora. Oryginalna wersja angielska dostępna jest tutaj.