Dlaczego szef firmy Amazon uważa porażki za coś dobrego?

Większość osób boi się porażek. Są nawet tacy, którzy nie ryzykują ze względu na strach przed nimi, albo poddają się po pierwszej nieudanej próbie jakiegoś przedsięwzięcia. Szef Amazona, Jeff Bezos, uważa jednak, że można rozwijać się przez porażki, by być bardziej świadomym czego należy unikać, a na co zwracać szczególną uwagę. W eksperymentowanie i pionierstwo wpisana jest zresztą metoda prób i błędów, a porażki mogą być drogą do doskonałości. Dlaczego szef Amazona uważa je za coś dobrego? Co robić, by się nie poddać w obliczu przeciwności losu – tak, jak to zrobił twórca firmy Amazon? I w jaki sposób podejmować decyzje, by nie odnosić w życiu samych porażek?

Kilka słów o Amazon

Jeff Bezos (w środku) z zespołem zajmującym się robotyką, 2005; źródło: Daniel Spils, CC BY 2.0

Zanim zaczniemy się posiłkować przykładem firmy Amazon, warto krótko opowiedzieć o samej firmie – chociaż zapewne wszyscy ją dobrze kojarzą. To amerykańskie przedsiębiorstwo handlowe, które zostało założone w Seattle, w roku 1994. Liczy więc sobie sporo lat, a przez ten czas systematycznie się rozwijało, przeżywając wielkie wzloty, ale i bolesne upadki. Amazon.com zajmuje się handlem elektronicznym, prowadząc sklep internetowy – warto dodać, że największy na świecie.

Początki firmy były jednak inne – Amazon startował jako internetowa księgarnia. Potem dochodziły kolejne sprzęty, chętnie wybierane przez internautów – DVD, sprzęt elektroniczny, a w końcu nawet produkty spożywcze. W tej chwili na stronie Amazon.com można zamówić przeróżne rzeczy: meble, sprzęty przydatne w czasie remontów, urządzenia do sprzątania, odzież, elektronikę, książki, kosmetyki… Trudno byłoby szukać czegoś i nie znaleźć tego na stronie Amazon. Firma posiada liczne podmioty zależne, a także liczne oddziały w wielu państwach. Choć w praktyce nie jest to zawsze możliwe, to teoretycznie produkty można zamawiać z różnych miejsc na całym świecie i spodziewać się realizacji zlecenia.

Sama nazwa firmy nie jest przypadkowa – założyciel, Jeff Bezos, już otwierając ją, spodziewał się przypływu gotówki. Amazonka (Amazon) nawiązuje do skali przepływu towarów przez założony przez niego sklep. W tej chwili również do skali przypływów, jakie generuje on dla swojego właściciela. Niektórym osobom ciężko więc uwierzyć, że Jeffrey Preston Bezos, dyrektor generalny i przewodniczący zarządu Amazona, uznany za najbogatszego człowieka świata (w rankingu Bloomberg) w roku 2018, odniósł w życiu jakąkolwiek porażkę. Wydaje się ono pasmem sukcesów. Za nimi stoi jednak pewna strategia biznesowa, a zdaniem Jeffa Bezosa porażki rosną wręcz w miarę rozwoju firmy. I nie jest to nic złego!

Podejście Amazona do porażek

Porażka jest w zasadzie wpisana w firmę Amazon – i w każdą większą firmę, która chce odnieść prawdziwy sukces. Zdaniem dyrektora Amazon.com nie da się wymyślić niczego szczególnego, jeśli nie będzie się podejmowało żadnych nowych działań, ani obierało pewnych nowych kierunków rozwoju. Wypływając na szerokie wody, trzeba zawsze liczyć się z możliwością porażki. One uczą jednak jakie obszary należy omijać i pokazują, którą drogą iść. Wiele współczesnych wynalazków powstało właśnie w ten sposób – stoją za nimi kolejni odkrywcy, którzy podejmowali wyzwanie, by w końcu doprowadzić do wynalezienia czegoś, odkrycia lub udoskonalenia. Z metody prób i błędów, kolejnych eksperymentów, od setek lat korzysta się w nauce. Nawet podbój kosmosu odbył się właśnie w ten sposób, nie mówiąc już o tak powszechnych teraz lotach samolotem, do którego wynalezienia prowadziła długa, wyboista droga.

Zdaniem Jeffa Bezosa, by mieć wpływ na otoczenie, trzeba popełniać zauważalne błędy. Dzięki temu można nie tylko samodzielnie się na nich uczyć, ale i wskazywać drogę innym. A przecież zmiany należy wprowadzać dla dobra ogółu. Bezos przekonuje, że żeby odnieść sukces, trzeba być pionierem – a wynalazcom zdarzają się pomyłki. Stwierdził nawet, że porażki, to nieodłączna cecha pionierskich firm. Wiele zależy jednak od tego, jak się je znosi, co się z nich wynosi i czy podejmuje się ryzyko.

Zasady działania Amazona

Amazon lubi klientów

źrodło: pxhere.com, CC Public Domain

Amazon posiada specyficzne zasady działania. Jest to klucz do sukcesu, jaki odniosła firma. Chodzi nie tylko o podejście do porażek, choć – jak wspominają sami przedstawiciele tego przedsiębiorstwa handlowego – w porażkach firma posiada naprawdę duże doświadczenie. W dodatku były to pomyłki o tyle znaczące, że bardzo kosztowne. Jeff Bezos przekazał jednak innym przedsiębiorcom pewną lekcję, dotyczącą zasad postępowania i podejmowania decyzji:

  • Należy skupić się na kliencie, odbiorcy, a nie na sprzedaży konkretnego produktu, konkurencji czy technologii. Bezos wspomniał, że jest wiele ważnych czynników, na jakich należy się skupić w biznesie. Jednak on sam i jego firma skupiają się właśnie na odbiorcy. Oznacza to konieczność stałego podnoszenia poprzeczki samej firmie, ponieważ klienci nigdy nie są do końca zadowoleni. Nawet jeśli jakiś produkt czy rozwiązanie im się podoba, to ich oczekiwania i tak wkrótce wzrosną. I trzeba umieć za nimi nadążyć. Czasem oznacza to też konieczność wskazania odbiorcom kierunku. Zawsze poszukują oni coraz lepszych rozwiązań, choć jeszcze nie wiedzą jakich konkretnie. Pionierska firma to taka, która umie ów kierunek obrać i wskazać.
  • Warto podjąć ryzyko, jeśli istnieje choćby nikła szansa na odniesienie spektakularnego sukcesu. W odróżnieniu od innych przedsiębiorców, którzy decydują się zaryzykować dopiero, gdy szanse na zwycięstwo są wyższe lub równe 50%.

Jeff Bezos wskazuje, że jeśli inwestycja miałaby mu przynieść 100-krotny zwrot poniesionych kosztów, wówczas nawet 10% szans na sukces to wiele. On podobne ryzyko podejmuje!

  • W strategię firmy wpisana jest zasada, zgodnie z którą Amazon często ma rację, ale nie zawsze. W związku z tym niektóre pomysły odniosą spektakularny sukces, a inne okażą się porażką. Ważne, żeby tych pierwszych było więcej, albo żeby były potężniejsze od tych drugich.

Typy decyzji biznesowych według Jeffa Bezosa

W nawiązaniu do ewentualnego ryzyka, jakie każdy przedsiębiorca musi czasem podejmować, Jeff Bezos dzieli decyzje biznesowe na 2 typy:

  • Pierwszy typ to decyzje biznesowe, które są już nieodwracalne. To właśnie ten rodzaj decyzji wymaga szczególnego zastanowienia i przemyśleń. Decyzje o nieodwracalnych skutkach należy podejmować naprawdę ostrożnie.
  • Drugi typ decyzji to te odwracalne, z których zawsze można się wycofać. W Amazonie dominują właśnie decyzje tego typu, podczas gdy w wielu firmach raczej te pierwsze. Dzięki temu Amazon może szybko wycofywać się z projektów, które miały szansę na sukces, jednak okazały się nietrafione. Tymczasem ten rodzaj decyzji skłania do innowacyjności – można więc wyjść przed szereg, zamiast jedynie nadążać za konkurencją. Co jednak ważne, nie można mylić obydwu typów decyzji. Zdaniem Jeffa Bezosa podejmowanie decyzji typu drugiego, gdy tak naprawdę to decyzja typu pierwszego, jest błędem, który może doprowadzić nawet do zamknięcia firmy.

Fire Phone – porażka przekuta w sukces

źrodło: Internet

Najlepszym przykładem przekucia porażki w sukces jest w przypadku firmy Amazon Fire Phone – smartfon, który jak dotąd jest jedynym, wydanym przez tą markę. W zasadzie został on dobrze przyjęty przez specjalistów i recenzentów. Czegoś jednak zabrakło. Oparty na Androidzie system Fire OS 3.5, 2 GB pamięci RAM, 5.1-calowy ekran Super AMOLED o rozdzielczości Quad HD, a nawet takie dodatki jak czytnik linii papilarnych. Smartfon nie wyróżniał się może szczególnie swoim wyglądem, jednak miał dobre parametry. Cechą szczególną tego modelu był specjalny system 4 kamerek, śledzących twarz użytkownika, by dostosować interfejs do kąta patrzenia na ekran.

Niezwykle ciekawy pomysł, jednak ostatecznie smartfon nie przypadł do gustu użytkownikom. Amazon musiał zaś wyprzedać produkt po niższych cenach, by odrobić przynajmniej część strat. Sam Jeff Bezos nie poddał się jednak. Choć firma wycofała się z tworzenia nowych smartfonów, to skupiła się na innych projektach. Niektóre z nich się nie udały, ale inne odniosły wielki sukces – w tym Amazon Web Services i Amazon Echo.

Biorąc przykład z tej firmy, można upewnić się, że czasem porażki to dla mądrego przedsiębiorcy coś dobrego.

 
zdjęcie tytułowe: Amazon
Opracowano na podstawie:
https://businessinsider.com.pl/firmy/strategie/amazon-jeff-bezos-dlugofalowa-strategia-firmy/xt9jphj?fbclid=IwAR1j7wfeqvB9IQHklPB-Ft6Abc99MOO8aOCfuT4SXSywJKJlSRuQYipeGg4
https://businessinsider.com.pl/firmy/zarzadzanie/prezes-amazona-jeff-bezos-mowi-jak-porazka-firmy-wyszla-jej-na-dobre/pzylxl4
https://businessinsider.com.pl/firmy/zarzadzanie/sukces-amazona-i-typy-decyzji-wedlug-jeffa-bezosa/4rm0rv7