Potęga checklisty, czyli jak unikać błędów i przekładać niepowodzenia na praktyczne doświadczenia.
Fundacja Dobra Porażka objęła patronatem książkę Macieja Sasina, „Checklisty dla biznesu”. Jest to bardzo praktyczny e-book, który moim zdaniem powinien znaleźć się pod ręką każdego menedżera czy przedsiębiorcy.
Zacznijmy może od powodu, z którego Fundacja Dobra Porażka objęła opisywaną książkę patronatem. Jeśli pamiętacie metodę 5Z (jeśli nie, kliknijcie tutaj), pozwalającą na skuteczne uczenie się z przeżytych niepowodzeń, to zapewne kojarzycie…
Krok 3: zaplanuj działania naprawcze lub zapobiegawcze
Wiedząc, jakie błędy można popełnić, co było przyczyną porażek, można wymyśleć wiele metod, które pozwolą ich uniknąć lub zminimalizować ich skutki. Jedną z takich metod jest właśnie przygotowanie listy kontrolnej (ang. checklist). To nic innego jak spis czynności, które trzeba wykonać, aby osiągnąć oczekiwany rezultat. Ktoś może powiedzieć: „Ale przecież zamiast listy można przygotować plan działania!”. A i owszem ? lista kontrolna jest po prostu uproszczonym planem działania.
„Kiedy trafiłem na książkę Atula Gawande „Potęga checklisty” uświadomiłem sobie jak to proste narzędzie wprowadza porządek, ogranicza stres, a w związku z tym zwiększa poprawność wykonywanej pracy na sali operacyjnej, w lotnictwie czy w budownictwie.”
Maciej Sasin, „Checklisty dla biznesu”
Skąd się biorą dobre listy kontrolne?
Aby dobrze przygotować taką listę należy skorzystać przede wszystkim z pomyślunku i doświadczenia. Pomyślunek potrzebny jest do zaplanowania, wymyślenia działań, które trzeba zrealizować, aby osiągnąć założony cel. I na początek to wystarczy – pod warunkiem, że mamy świadomość, że lista taka (zwłaszcza, jeśli dotyczy większej liczby czynności, które powtarzamy regularnie) będzie w przyszłości uzupełniania na podstawie doświadczenia wynikłego z jej stosowania. Oraz z porażek wynikających z tego, że czegoś w niej nie uwzględniliśmy. Albo dlatego, że zmieniło się otoczenie naszego działania i najzwyczajniej w świecie musimy te zmiany zaaplikować do naszej listy.
Tworząc listę kontrolną warto też skorzystać z doświadczenia innych osób, które takie działania już podejmowały. Możesz poradzić się fachowców. A możesz też skorzystać z mrówczej pracy, którą wykonał Maciej Sasin, tworząc książkę „Checklisty dla biznesu”.
„Checklisty (…) powstały na bazie wieloletnich doświadczeń, analizy wielu modeli zarządzania, lektury książek i artykułów, ale przede wszystkim w wyniku obserwacji skutecznego, praktycznego działania. Dają możliwość usystematyzowania złożonych obszarów wiedzy i umiejętności. Aby je opracować, przyglądałem się również działaniom najlepszych firm i osób odnoszących sukcesy w danej dziedzinie.”
Maciej Sasin, „Checklisty dla biznesu”
Tak więc jako posiadacze książki część pracy macie już za sobą. Pod warunkiem, że interesują listy kontrolne dla zagadnień opisanych w tej pracy. A nie jest ich mało, bo znajdziecie tam ponad 90 checklist i narzędzi dotyczących zarządzania, rekrutacji, sprzedaży i efektywności osobistej.
Pigułki wiedzy
W książce, poza listami kontrolnymi znajdują się też „pigułki wiedzy” – seria kilkunastu niedługich artykułów, wybranych od kątem obszarów przydatnych w pracy menedżerów czy przedsiębiorców. Są to na przykład „7 zasad budowania wielkich firm na podstawie badań Jima Collinsa” (czym grozi odejście od tych zasad Collins opisał książce „Jak upadają giganci”) czy też wprowadzenie do turkusowych organizacji, opracowane na podstawie książek Laloux „Pracować inaczej” oraz 2. wydania książki Prof. Blikle „Doktryna jakości”.
Bardzo fajnym jest to, że poza faktyczną pigułką dobrze wybranej wiedzy oraz checklistami znaleźć można w książce testy czy też zadania nakłaniające do refleksji nad naszymi postawami, poglądami czy zachowaniami. Jest to ważne, i przydatne, bo z jednej strony daje kontekst i powód do zajmowania się opisanymi obszarami. A z drugiej pozwala na pewną refleksję i diagnozę, które pomogą w rozwoju osobistym i biznesowym. Jest też dużo odniesień do literatury, którą wspierał się autor, a z której możemy skorzystać, jeśli zaproponowane „pigułki” narobią nam apetytu na więcej.
Korzystając z list kontrolnych pamiętajcie o kolejnym kroku 5Z:
Krok 4: zrealizuj te działania.
Nic nie da bowiem samo przygotowanie najlepszych na świecie list kontrolnych bez ich… stosowania. To dopiero była by porażka! Nie wiem, czy aby jej uniknąć należy skorzystać z… listy kontrolnej czy też w jakiś inny sposób pamiętać o tym, aby je stosować. Może po prostu trzeba je mieć tam, gdzie są potrzebne, jak w poniższym przykładzie?
Książka powinna znaleźć się nie tyle w biblioteczce, co na biurku każdego menedżera lub przedsiębiorcy, tak, aby mógł po nią szybko sięgnąć i uniknąć wielu błędów, wykorzystując doświadczenia, które złożyły się na przedstawione w niej listy kontrolne. Bo każdy przedsiębiorca czy menedżer musi być po trochu HR-owcem, sprzedawcą czy osobą umiejącą obsłużyć klienta. No i musi umieć zarządzać ludźmi i firmą tak w dobrych czasach jak i w kryzysie.
Na stronie https://www.ark-doradztwo.pl/czytelnia-ark/checklisty-dla-biznesu/ poza możliwością zakupu książki znajdziecie też jej darmowy, możliwy do pobrania fragment i przekonacie się, na ile to wydawnictwo Wam pasuje. Nie ukrywam, że mi pasuje bardzo!
Maciej Sasin – konsultant rozwoju organizacji, trener, coach, założyciel firmy Akademia Rozwoju Kompetencji. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z rozwojem organizacji: budowaniem zaangażowania pracowników, efektywnością pracy w organizacji i modelami skutecznej sprzedaży. Od 15 lat buduje markę Akademia Rozwoju Kompetencji. Z wykształcenia jest socjologiem, filozofem, absolwentem studiów podyplomowych psychologia w zarządzaniu na UAM w Poznaniu. Prowadzi podcast “Na zdrowie organizacji“. Znajdziecie go na LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/maciej-sasin/