Skuteczne przeprowadzanie lessons learned i retrospekcji (metoda 5Z)

szkolenie online

LESSONS LEARNED

Ogólna nazwa dla działań podejmowanych w trakcie lub na koniec inicjatyw, projektów itp. zdarzeń. Ich celem jest wyciągnięcie wniosków z doświadczeń i obserwacji, dokonanych w trakcie przebytych zdarzeń oraz wykorzystanie nabytej w ten sposób wiedzy do ulepszenia pracy w kontynuowanych lub nowych działaniach. 

Efektem lessons learned powinny być (uporządkowane i spriorytetyzowane) pomysły zmian, nowych sposobów pracy czy działania, które po wdrożeniu pr1zyczynią się do rozwoju ich uczestników i całej organizacji.

RETROSPEKCJA

Jeden z elementów SCRUM. Spotkanie, podczas którego analizuje się sposób pracy Zespołu podczas kończącego się Sprintu. Jego celem jest zastanowienie się w jaki sposób można usprawnić w przyszłości wykonywaną pracę.

Efektem spotkania jest lista konkretnych usprawnień (ang. actionable improvements), które Zespół będzie wprowadzi w życie w następnym Sprincie. Jednocześnie odbywa się analiza, czy usprawnienia te faktycznie są możliwe do wprowadzenia i czy ich realizacja przyniesie spodziewane korzyści.

Wśród wielu osób i organizacji panuje przekonanie, że niepowodzenia są czymś wstydliwym. W związku z tym bardzo często próbujemy zatuszować je, odsunąć od siebie i o nich zapomnieć.

Nie zauważamy, że porażki i błędy stanowią praktyczne źródło zdobywania wiedzy i doświadczenia. Jeśli człowiek potrafi poradzić sobie z niepowodzeniem i wyciągać z niego lekcje – daje to poczucie sprawstwa, siły i buduje zdrowe poczucie własnej wartości.

Otwartość i odwaga do eksperymentowania, a tym samym do popełniania błędów, stanowi bazę przedsiębiorczości i innowacyjności. Wielkie biznesy i odkrycia naukowe biorą się właśnie z tej odwagi i umiejętności poradzenia sobie z wynikami swoich działań, nie zawsze bezbłędnymi.

Warunkiem osiągania korzyści jest właściwe podejście do tematu. Nie wystarczy po prostu umówić się na retrospekcje czy lessons learned. Trzeba umieć je dobrze przeprowadzić i… wdrożyć wynikające z nich wnioski!

W trakcie szkolenia powiemy, co poza zaplanowaniem takich działań musi wydarzyć się w organizacji, aby uczenie się z przeżytych zdarzeń, z porażek ale i z sukcesów, dawało rzeczywistą wartość.

A poza tym… liczby nie kłamią. Uczenie się z przeżytych doświadczeń pozwala na konkretne, mierzalne oszczędności. Pokażemy, że czas, który musimy na to poświęcić, zwraca się w postaci oszczędności finansowych oraz wielu korzyści pozafinansowych.

Uczestnicy szkolenia otrzymają w ramach zajęć materiały zawierające szablony PDF narzędzi wykorzystywanych w trakcie ćwiczeń.

  • DOBRA PORAŻKA
    I ZŁY SUKCES

    Czy porażki mogą być „dobre” a sukcesy „złe”? Czego się można z nich nauczyć? Na ile wnioski wyciągnięte z cudzych błędów i sukcesów mogą być przydatne dla nas?

  • DOŚWIADCZENIE DZIĘKI 5Z

    Poznaj 5z – praktyczną metodę uczenia się z porażek oraz przykłady jej zastosowania. Zastanów się, jak możesz przenieść ją na grunt Twojej organizacji lub na własne życie.

  • PRAKTYKA CZYNI MISTRZA

    Przetestuj 5Z na prawdziwym przykładzie. Zobacz, czy dasz radę nie powtórzyć błędów znanej firmy.

  • TO SIĘ PO PROSTU OPŁACA

    Co możemy zaoszczędzić dzięki uczeniu się z porażek? Jak doprowadzić do tego, aby pojawiły się rzeczywiste korzyści z czasu i nakładów poświęconych na 5Z?

Grupa

  • wielkość grupy: od 5 do ok. 20 osób
  • przeprowadzane w Zoom z wykorzystaniem pokojów

Czas trwania

3-4 godziny (w zależności od wielkości i zaangażowania grupy)

Prowadzący

Jarek Łojewski
twórca metody 5Z i kart Failowship
założyciel Fundacji Dobra Porażka

Formuła spotkania

  • prezentacja koncepcji uczenia się z porażek i sukcesów
  • prezentacja i ćwiczenia z 5Z i narzędziami wspierającymi
  • ćwiczenie w oparciu o prawdziwą historię
  • dyskusje i omawianie doświadczeń uczestników

Zainteresowani?

Napiszcie do nas – [email protected]
Zaproponujcie termin i wielkość grupy.
Podajcie swój telefon – odezwiemy się jak najszybciej!