Upadek CNN+, czyli jak wyrzucić 300 milionów dolarów w błoto

CNN+, czyli dostępna w streamingu gałąź słynnego CNN, która był reklamowana jako jedno z najważniejszych wydarzeń w historii tego kanału, został zamknięty 30 kwietnia, zaledwie miesiąc po jego uruchomieniu. A jeszcze do niedawna szefostwo CNN reklamowało CNN+ jako najważniejszą premierę od czasu, gdy Ted Turner założył CNN w 1980 roku…

CNN+ to usługa udostepniająca programy telewizyjne na zasadzie stramingu (podobnie jak np. Netflix), uruchomiona 29 marca 2022 przez CNN. Cena korzystania z tego serwisu wynosiła 5,99 dolarów miesięcznie. Propozycja CNN+ obejmowała 8-12 programów nadawanych codziennie na żywo oraz udostępnianie obszernej biblioteki materiałów stacji CNN.  Miał być streamingowym rozszerzeniem rodziny kanałów CNN, z ekskluzywnymi seriami i dodatkowymi programami, których nie można było znaleźć w CNN.

Decyzja o zamknięciu projektu została podjęta przez nowe szefostwo po tym, jak dawna spółka macierzysta CNN, WarnerMedia, połączyła się z Discovery, tworząc Warner Bros. Discovery na początku tego miesiąca.

Powody zamknięcia CNN+

Nieoficjalnym powodem zamknięcia CNN+ była jego frekwencyjna porażka. Jak nieoficjalnie udało się dowiedzieć stacji CNBC, platforma po dwóch tygodniach funkcjonowania pozyskała tylko 150 000 abonentów i nie osiągnęła nawet pułapu 10 tys. widzów dziennie.

Z drugiej strony CNN+ został uruchomiony zaledwie dwa tygodnie przed zakończeniem fuzji WarnerMedia-Discovery, ku irytacji kierownictwa Discovery, które miało inną strategię. Ale ze względów prawnych nie mogło jej omawiać komunikować z szefostwem CNN przed oficjalną transakcją. Wizja poprzedniego zespołu zarządzającego CNN dotycząca CNN+ jest sprzeczna z planem CEO Warner Bros. Discovery, Davida Zaslava.  Zaslava  planuje umieścić wszystkie marki firmy w jednym serwisie streamingowym.

„Na rynku transmisji strumieniowych konsumenci oczekują prostoty i kompleksowej usługi, która zapewnia lepsze wrażenia i większą wartość niż samodzielne oferty. A dla naszej firmy korzystniejszy jest bardziej zrównoważony model biznesowy, który napędza nasze przyszłe inwestycje w doskonałe dziennikarstwo i opowiadanie historii” – powiedział w oświadczeniu szef Discovery odpowiedzialny za kanału streamingowe, J.B. Perrette.

źródło: facebook/CNNPlus

Szok dla pracowników

Perrette i nadchodzący CEO CNN, Chris Licht, powiadomili pracowników o decyzji zamknięcia CNN+ na town hall (spotkanie kadry zarządzającej z pracownikami) 21 kwietnia 2022, po południu. Licht bez ogródek powiedział pracownikom, że to „wyjątkowo gówniana sytuacja”.

W efekcie decyzji setki pracowników CNN+ mogą stracić pracę. Licht powiedział w wewnętrznej notatce, że „wszyscy pracownicy CNN+ będą nadal otrzymywać wynagrodzenie i świadczenia przez następne 90 dni, aby badać możliwości kontynuacji pracy w CNN, CNN Digital lub gdzie indziej w społkach Warner Bros. Discovery”.

Dodał, że pracownicy, którzy nie dostaną zatrudnienia gdzie indziej w firmie, otrzymają co najmniej sześciomiesięczną odprawę.

Chirs Licht powiedział podczas spotkania town hall, że „CNN+ miał niezwykle udany start”, ale po prostu nie pasuje do planów nowo połączonej firmy.

„To nie wasza wina, że ​​usunięto wam grunt spod nóg” – powiedział, przysięgając, że zminimalizuje wpływ zamknięcia na personel.

Jeden z pracowników CNN+ obecny na spotkaniu opisał to jako „całkowity szok”, który przerodził się w rozpacz. „Spodziewaliśmy się, że odetną kilka palców, a nie całą rękę”.

Sarah Seidner, długoletnia reporterka CNN, która przeprowadziła się z Los Angeles do Nowego Jorku, by prowadzić CNN+ wstała i powiedziała oszołomionemu tłumowi: „To niesamowite, jeśli mam być całkowicie szczera”.  Później napisała na Twitterze: „To koniec. To była niesamowita najkrótsza przejażdżka dla zespołu #CNNPlus.”

Hunt, którego kusiło, by opuścić MSNBC z kontraktem na milion dolarów, napisał na Twitterze: „Dziennikarze, z którymi miałem przywilej pracować przy CNN Plus, są światowej klasy.

„Na początku ludzie naprawdę wariowali” – wyjaśnił osoba, która poprosiła o anonimowość, aby szczerze opisać sytuację. „A potem, pod koniec spotkania, po prostu zamieniło się to w smutek. Każdy zespół przytulał się do siebie.”.

W czwartkowe popołudnie pracownicy CNN+ mieszkający na 16. piętrze Hudson Yards, nowojorskiej centrali sieci, opijali to smutne wydarzenie whisky i winem.

a miało być tak pięknie…

Coś tu nawaliło…

Podczas town hall  Perrette wyraził pewną frustrację z powodu działań „wcześniejszego kierownictwa” CNN, kierowanego przez Jeffa Zuckera do lutego 2022, oraz WarnerMedia, którym kierował Jason Kilar do początku kwietnia 2022.

„Części problemów można było uniknąć”, powiedział Perrette, ale „poprzednie kierownictwo postanowiło po prostu kontynuować planowaną marcową premierę CNN+ pomimo zbliżającej się fuzji”.

Warner Bros. Discovery ma miliardy długów, z których większość jest wynikiem umowy o połączeniu firmy, a kierownictwo jest pod presją, aby znaleźć 3 miliardy dolarów oszczędności, których oczekuje od nich Wall Street.

Wiceprezes wykonawczy odpowiedzialny za CNN+ i wszystkie cyfrowe biznesy CNN, Andrew Morse, który ściśle współpracował z Kilarem i Zuckerem, odejdzie z firmy po okresie przejściowym.

W notatce dla pracowników Morse opisał swoje dziewięć lat w CNN jako „niesamowitą przejażdżkę” i powiedział: „Kiedy firma wkracza w ekscytujący okres zmian, jasne jest, że wizja przyszłości nowego kierownictwa jest inna niż ta, już mieliśmy. W porządku. To wszystko jest częścią zmian”.

Decyzja o zamknięciu CNN+ zaledwie kilka tygodni po jej uruchomieniu oznacza zaskakujący koniec serwisu wiadomości strumieniowych.

CNN wydało setki milionów dolarów na nową aplikację CNN+ i zwabiło do niej największe talenty z innych sieci, w tym Kasie Hunt z NBC i Chrisa Wallace z Fox News.

Szacuje się, że CNN wydała 300 milionów dolarów na przygotowanie nowej usługi, a na reklamę od 100 do 200 milionów dolarów. W ciągu kolejnych 4 lat CNN planowało wydać na CNN+ ponad miliard dolarów. Programy te będą transmitowane do końca kwietnia 2022, po zaledwie trzech tygodniach działania. To wydarzenie to na pewno jedna z największych porażek na rynku mediów. Na nasz „nos” i (jako taką) znajomość świata amerykańskich korporacji głównym powodem tej porażki były przerośnięte ambicje zarządzających przejmowanym kanałem, aby zbudować coś „dużego”, czego przejmujący „nie zamkną, bo poszło na to zbyt dużo pieniędzy”. I tak mamy kolejną historię, gdzie rozbuchane ambicje i niechęć do współpracy z przyszłym szefostwem doprowadziły do biznesowej katastrofy.

I 30 kwietnia ta historia skończy się tak…

Artykuł opracowano na podstawie:

https://edition.cnn.com/2022/04/21/media/cnn-shutting-down/index.html

https://www.nytimes.com/2022/04/21/business/cnn-plus-shutting-down.html

https://www.washingtonpost.com/media/2022/04/21/cnn-plus-streaming-shut-down-warner-bros/

Fotografia tytułowa, źródło: CNN
Źródło filmu: https://www.linkedin.com/posts/michaeljacksonvc_business-consultants-strategy-activity-6923182222237691904-wLub


reklama własna