Fundacja Dobra Porażka – pozytywnie wpływamy na świat!

Miło nam poinformować, że nasza Fundacja trafiła na listę „Startupy pozytywnego wpływu 2020” w kategorii „Edukacja dla zrównoważonego rozwoju”. Jak napisał we stępie do raportu prof. ALK, dr hab. Bolesław Rok: „Startupy pozytywnego wpływu to forma przedsiębiorczości skierowanej na rozwiązywanie istotnych wyzwań społecznych, podejmowana przez osoby działające z pasją w imię dobra wspólnego, które potrafią doprowadzić do wzrostu wartości organizacji, jakości życia ludzi i środowiska w ramach sfery swojego oddziaływania.”

Czym m.in. charakteryzują się startupy pozytywnego wpływu?

  1. Ich działania są skierowane na rozwiązywanie istotnych wyzwań społecznych
  2. Doprowadzają do wzrostu jakości życia ludzi i środowiska w ramach sfery swojego oddziaływania
  3. Zapewniają wysoki poziom rzetelności organizacyjnej, efektywności i przydatności oferowanych produktów lub usług
  4. Rozwijają się pomiędzy dwoma światami postrzeganymi jako rozłączne – zysku i dobra społecznego
  5. Podejmują starania działania w sposób neutralny dla klimatu

Potrafiliśmy pokazać, że nasza Fundacja działa w taki właśnie sposób. A że nie jesteśmy klasycznym startupem… No cóż, moglibyśmy nazwać się „Dobra Porażka sp. z o.o.” i robić to samo. Chcieliśmy jednak podkreślić, że nie działamy z perspektywy zysku, ale po to, aby czynić świat lepszym w tym zakresie, na jakim się znamy.

źródło: [1] – fragment raportu

Raport to nie tylko lista startupów mających opisane wyżej cechy, ale również 20 wyróżnionych przedsięwzięć. Niektóre nam znane, takie jak Cosmetomat (pierwsza w Polsce sieć automatów ze środkami czystości, produktami dla ciała i dla domu, które można kupić do własnych opakowań) czy Kuchnia Konfliktu (przedsięwzięcie społeczne, którego centrum jest restauracja, tworzące miejsce godnego zatrudnienia, jednocześnie oswajające mieszkańców Warszawy z kulturą krajów
ogarniętych konfliktami).

Pełną listę organizacji znajdziecie w raporcie, który jest dostępny na stronie http://raportspw.kozminskihub.com/. Przedstawiono tam:

  • 140 opisów wybranych startupów pozytywnego wpływu w 10 branżach na polskim rynku, wraz z analizą trendów
  • 16 szczegółowych case studies najciekawszych startupów i podejmowanych przez nie wyzwań społecznych, z opisem modelu biznesowego i wpływu społecznego
  • wypowiedzi 36 niezwykłych osób, które obserwują to zjawisko z namysłem godnym uwagi
  • listę 6 laureatów 2020 w kategorii „Scaleup Pozytywnego Wpływu” wybranych przez Panel Pozytywnych Postaci (Ranking Odpowiedzialnych Firm)
  • listę 14 laureatów 2020 w kategorii „Startup Pozytywnego Wpływu” wybranych przez Panel Pozytywnych Postaci (Ranking Odpowiedzialnych Firm)
  • bazę danych ponad 400 polskich startupów pozytywnego wpływu

Zbudować społeczność wokół misji
Wypuszczenie produktu czy usługi to dopiero pierwszy etap. Drugim etapem jest to, czy odbiorcy faktycznie chcą z nich korzystać, czy intuicyjnie dostrzegają zarówno dobrą intencję, jak i korzyść dla siebie. Czy zdecydują się zrezygnować z dotychczasowych nawyków, nawet jeśli nie idealnych, to jednak już zakorzenionych w ich życiu, na rzecz tej nowości, którą my im oferujemy?

Aga Osytek, Ludzka strona startupów pozytywnego wpływu

Całość raportu liczy 250 stron. Ale niech to Was nie zniechęca – nie musicie czytać od deski do deski. Zachęcamy do lektury artykułów napisanych przez osoby, takie jak zacytowana wyżej Aga Osytek, które od lat wspierają startupy. Oraz opisami 16 opisów przypadków najciekawszych przedsięwzięć. Niech będą one dla Was nauką i inspiracją do tworzenia organizacji pozytywnie wpływających na nasz świat lub szukania takich okazji w tych firmach, którymi może już zarządzacie!

[1] wpis opracowano na podstawie i wykorzystano materiały z raportu „Startupy pozytywnego wpływu, Radykalna innowacja społeczna, Raport 2020”, Wydawca: kozminskihub.com