Jak wspierać dzieci i młodzież w uczeniu się na błędach?

Słowa błąd, porażka, mają pejoratywne znaczenie. I raczej unikamy ich jak ognia, niż chcemy to zapraszać do swojego życia. Nasi Prelegenci pokazują nieco inną perspektywę i podpowiadają rozwiązania, jak wspierać dzieci i młodzież w uczeniu się na błędach, które możecie wdrożyć w swoim domu, w swojej społeczności.

Panel dyskusyjny „EDUKACJA” na Dniu Porażki 2020 był okazją do rozmów praktyków wspierających rozwój dzieci oraz pomagających rodzicom, do dyskusji na temat związany również z porażkami. Poniżej znajdziecie kilka (sparafrazowanych) wątków, które pojawiły się w trakcie spotkania. Zapraszamy do wysłuchania całości panelu.

Niepowodzenia dla małych dzieci nie są czymś złym. Jeszcze nie potrafią się ich bać. Co najwyżej są wyzwaniem, któremu nie potrafią jeszcze sprostać. Dopóki my nie zasiejemy im strachu przed porażką, czy nie pokażemy im „norm”, które muszą się wpasować, to one będą podejmowały próbę. Będą próbowały i próbowały, jak w przysłowiowej nauce chodzenia.

Każdy kryzys jest momentem, gdzie mamy motywację do tego, żeby zmierzyć się z czymś, co nas uwiera, ale staje się to nową szansą.

Największą porażką jest to, że w ogromnej części osób dorosłych, to my sami nie potrafimy przepracować naszych błędów ani w ogóle odnosić się do nich.

Sukcesy czasem potrafią uśpić naszą czujność.

Ważne jest to, w jaki sposób podchodzimy do błędów i porażek dzieci oraz naszych na co dzień. Dzieci obserwując nas uczą się takiego samego podejścia.

Trudno jest nam widzieć nasze dzieci, które są w silnych emocjach. Bardzo byśmy chcieli, żeby te emocje szybko minęły. Nie wiemy, jak sobie poradzić ze złością i frustracją naszych dzieci. Więc mamy takie tendencje do tego, żeby szybko może przekierować ich uwagę na coś zupełnie innego.

Jeśli podejdziemy do tego, że w tym, co robimy, ważna jest droga, a nie cel, to zaczynamy zupełnie inaczej podchodzić do ewentualnych porażek.

Bardzo ważne jest docenianie, a nie, ocenianie.

Generalnie mamy tendencję do tego, że kiedy znajdujemy się w obliczu jakiegoś zagrożenia, jakieś porażki, jakiegoś kryzysu, to to kładzie się cieniem na cały świat. Wszystko jest do chrzanu. Wydaje nam się, że wszystko się sypie. W takiej chwili kluczowe jest wskazać dziecku drogę do wyjścia z tego spojrzenia, wskazać mu inną perspektywę.

Jak lecimy samolotem, stewardessy mówią, że jak spadnie ciśnienie, to spadną maski. Najpierw należy nałożyć maskę na siebie, a potem dziecku. I tak samo jest z empatią. Jeżeli coś się dzieje, jesteśmy w jakimś poruszeniu, to ja bym poleciła wszystkim taki oddech uważności, o której też już mówiliśmy. Najpierw należy uświadomić sobie, co się ze mną dzieje po to, żeby za chwilę dobrze pomóc dziecku.

Panel dyskusyjny „Edukacja”

Naszymi gośćmi byli:

Paulina Orbitowska-Fernandez

Jest certyfikowaną trenerką NVC (Nonviolent Communication) oraz eduScrum, coachem, nauczycielką języka angielskiego i hiszpańskiego , byłą dyrektorką szkoły oraz nauczycielką akademicką z zakresu Komunikacji międzykulturowej.

Prowadzi warsztaty, wykłady oraz szkolenia z zakresu empatycznej komunikacji w domu, w szkole i pracy, komunikacji międzykulturowej oraz narzędzia eduScrum.

Jest współautorką książki „Empatia zmienia nas, szkołę, świat. Scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli.

Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Polityki i zarządzania oświatą, na Uniwersytecie Warszawskim, Studia Podyplomowe Liderów Oświaty, organizowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, na Collegium Civitas oraz studia podyplomowe z Porozumienia bez Przemocy wg Marshalla Rosenberga również na Collegium Civitas, kurs „Business and Life Coaching oparty na empatii” Szkoły Trenerów Empatii oraz studia podyplomowe Train the Trainer Prozumienie bez Przemocy na Collegium Civitas.

Współorganizuje wspólnie z Asią Berendt i Mają Wyborską Maraton Empatii oraz współtworzy inicjatywę #WidzęCzłowieka.

www.paulinaorbitowska.plwww.eduscrum.infowww.widzeczlowieka.plwww.empathieurope.com

Karolina Wołosowska

Trenerka Akademii Trenerów Mentalnych Jakuba B. Bączka, trenerka biznesu, Facylitator Coach WiseTM  i współtwórczyni tej metody, Coach CoachWiseTM, certyfikowana trenerka metodologii FRIS® – Style Myślenia, Reiss Motivation Profile Master oraz debrifer badania myView 360°, absolwentka Politechniki Gdańskiej.

Posiada blisko 12 letnie doświadczenie m.in. jako manager i twórca pierwszego mobilnego Zespołu Coachów Wewnętrznych w międzynarodowej korporacji finansowej.

Właścicielka firmy „tak i…”, której głównym celem jest wspieranie rozwoju organizacji poprzez uwalnianie potencjału i akceptację różnorodności jej Pracowników, szkolenia, trening mentalny, coaching, facylitację i wykorzystanie badań psychometrycznych.

O Karolinie Wołosowskiej

Adam Piasecki

Business Development Manager w Fundacji Marka Kamińskiego. Szef projektu Life Plan Academy Trener i praktyk organizowania CSR -u. Tworzy strategie fundraisingu w fundacji. Odpowiada za budowanie marki fundacji narzędziami marketingu i PR, tworzy bazy danych darczyńców oraz buduje relacje z nimi. Organizuje procesy zarządzania wolontariatem i rekrutacji w fundacjach.

Od 8 lat współpracuje z fundacjami w obszarze fundraisingu, PR, strategii rozwoju i zarządzania bazami danych. Wykładowca i trener zarządzania. Doradca biznesowy. Doświadczony negocjator. Przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu.

marekkaminski.com/

Michał Zawadka

Optymista. Ekspert słowa. Praktyk. Przedsiębiorca. Mówca inspiracyjno-motywacyjny. Członek Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców. Założyciel Mind&Dream, wydawnictwa ukierunkowanego na rozwój osobisty i społeczny dzieci i młodzieży.

Pisarz, autor dziewięciu bestsellerowych książek dla dzieci i młodzieży, sprzedanych do tej pory w blisko dwustu pięćdziesięciu tysiącach egzemplarzy: seria dla młodzieży „Chcę być kimś!”, „Galeria bajek. Gallery of fairy tales” – z obrazami Rafała Olbińskiego i przedmową profesora Tonego Buzana, „Zarządzanie marzeniami / Managing your dreams” – rekomendowaną przez Briana Tracy’ego, „Mądrość z Natury” oraz najnowsza seria dla dzieci i rodziców „Uśmiechologia – pozytywna strona myślenia”.

michalzawadka.pl/


reklama własna