Wojtek Kutyła: Jak unikać porażek w projektowaniu szeroko pojętej dostępności
Temat dostępności jest od pewnego czasu na ustach wszystkich. Coraz więcej osób dostrzega potrzebę projektowania dla wszystkich i wkluczania tych, którzy mierzą się na co dzień z różnego rodzaju wyzwaniami. Ale w tym obszarze nie obędzie się bez porażek.
Ostatnio gdzieś wpadły mi w oko dwa stwierdzenia:
- szukaj korzyści z “klęski”
- dostępność to tłumaczenie między-zmysłowe
Radzenie sobie z porażkami, wpadkami, problemami jest nieodzownie połączone z tematem dostępności. To codzienność ludzi, którzy muszą się mierzyć z różnego rodzaju wyzwaniami i przeciwnościami. Z drugiej strony to właśnie kompensowanie braków tym co mamy.
Projektowanie dostępnych produktów i usług jest odpowiedzią na wyzwania, znalezieniem korzyści (rozwiązania) z “klęski” (niedostępności). Jest tłumaczeniem między-zmysłowym pozwalającym poznawać świat i w nim uczestniczyć wielozmysłowo za pośrednictwem nowoczesnych technologii i drugiego człowieka.
inkluzywny – łączący lub obejmujący jakąś całość; też: przeznaczony dla wszystkich
źródło: sjp.pwn.pl
design justice – podejście do projektowania nakierowanego na wspieranie zmarginalizowanych społeczności, którego celem jest raczej kwestionowanie, a nie powielanie nierówności strukturalnych; wyłoniło się z rosnącej społeczności projektantów z różnych dziedzin, którzy ściśle współpracują z ruchami społecznymi i organizacjami społecznościowymi na całym świecie
tłumaczenie własne za: https://design-justice.pubpub.org/
O dostępności, inkluzywności i design justice rozmawiam z Wojtkiem Kutyłą.
W tym podcaście również o porażkach w projektowaniu oraz o tym jak ich unikać w przyszłości. Dowiesz się czego można nauczyć się z wpadek w projektowaniu i jak z nich wyciągać wnioski. A także zagłębimy się w mentalność i kulturę Polaków i Brytyjczyków i ich podejście do:
- porażek
- radzenia sobie z nimi
- dostępności
Serdecznie zapraszam do słuchania. Jest merytorycznie, wartościowo, jednym słowem samo mięso!
Wojtek Kutyła
Niezależny konsultant i trener UX i service design. Mieszka w Edynburgu. W sektorze cyfrowych produktów i usług pracuje od 1999 roku. Współpracuje z wieloma międzynarodowymi organizacjami. Regularnie odbywa wizyty w Polsce, prowadząc warsztaty, występując na konferencjach i ucząc projektantów UX zaawansowanych metod pracy w zawodzie. Buduje społeczność osób zajmujących się projektowaniem dookoła newslettera “Opowieści ze świata UX”.
Posłuchaj rozmowy
Słuchaj też na:
reklama własna