Wojtek Kutyła: Jak unikać porażek w projektowaniu szeroko pojętej dostępności

Temat dostępności jest od pewnego czasu na ustach wszystkich. Coraz więcej osób dostrzega potrzebę projektowania dla wszystkich i wkluczania tych, którzy mierzą się na co dzień z różnego rodzaju wyzwaniami. Ale w tym obszarze nie obędzie się bez porażek.

Ostatnio gdzieś wpadły mi w oko dwa stwierdzenia:

  • szukaj korzyści z “klęski”
  • dostępność to tłumaczenie między-zmysłowe

Radzenie sobie z porażkami, wpadkami, problemami jest nieodzownie połączone z tematem dostępności. To codzienność ludzi, którzy muszą się mierzyć z różnego rodzaju wyzwaniami i przeciwnościami. Z drugiej strony to właśnie kompensowanie braków tym co mamy.

Projektowanie dostępnych produktów i usług jest odpowiedzią na wyzwania, znalezieniem korzyści (rozwiązania) z “klęski” (niedostępności). Jest tłumaczeniem między-zmysłowym pozwalającym poznawać świat i w nim uczestniczyć wielozmysłowo za pośrednictwem nowoczesnych technologii i drugiego człowieka.

inkluzywny – łączący lub obejmujący jakąś całość; też: przeznaczony dla wszystkich

źródło: sjp.pwn.pl

design justice – podejście do projektowania nakierowanego na wspieranie zmarginalizowanych społeczności, którego celem jest raczej kwestionowanie, a nie powielanie nierówności strukturalnych; wyłoniło się z rosnącej społeczności projektantów z różnych dziedzin, którzy ściśle współpracują z ruchami społecznymi i organizacjami społecznościowymi na całym świecie

tłumaczenie własne za: https://design-justice.pubpub.org/

O dostępności, inkluzywności i design justice rozmawiam z Wojtkiem Kutyłą.

W tym podcaście również o porażkach w projektowaniu oraz o tym jak ich unikać w przyszłości. Dowiesz się czego można nauczyć się z wpadek w projektowaniu i jak z nich wyciągać wnioski. A także zagłębimy się w mentalność i kulturę Polaków i Brytyjczyków i ich podejście do:

  • porażek
  • radzenia sobie z nimi
  • dostępności

Serdecznie zapraszam do słuchania. Jest merytorycznie, wartościowo, jednym słowem samo mięso!

Wojtek Kutyła

Niezależny konsultant i trener UX i service design. Mieszka w Edynburgu. W sektorze cyfrowych produktów i usług pracuje od 1999 roku. Współpracuje z wieloma międzynarodowymi organizacjami. Regularnie odbywa wizyty w Polsce, prowadząc warsztaty, występując na konferencjach i ucząc projektantów UX zaawansowanych metod pracy w zawodzie. Buduje społeczność osób zajmujących się projektowaniem dookoła newslettera  “Opowieści ze świata UX”.

Posłuchaj rozmowy

Słuchaj też na:


ZAPRASZAMY NA DZIEŃ PORAŻKI 2021!