restart kariery

ReStart kariery, czyli jak omijać przeszkody i unikać błędów szukając pracy

Stając przed jakimś zadaniem zazwyczaj wiecie co chcecie osiągnąć, macie pojęcie, jak powinna wyglądać droga do tego celu i jak powinien wyglądać rezultat tego działania. Kilka razy w życiu stawałem przed koniecznością lub chęcią zmiany pracy. Za każdym razem wydawało mi się, że wiem, jak to zrobić i wiem, co chcę osiągnąć. W praktyce napisanie CV czy listu motywacyjnego, przygotowanie się do rozmowy o pracę, przemyślenie, jakiego zajęcia szukam okazywały się dużo trudniejsze, niż sądziłem. Zwłaszcza w czasach, kiedy nie było dostępu do Internetu lub takich dobrych książek jak „reStart kariery. Zbuduj swoją przewagę na rynku pracy” Patrycji Załuskiej.

Czym jest „reStart kariery”?

Książka ta przede wszystkim jest przewodnikiem po tym, co będzie działo się z nami na różnych etapach utraty i poszukiwania pracy. Jest zbiorem cennych (i celnych) porad, z których możecie skorzystać, nawet wycinkowo, na różnych etapach szukania pracy.

„Pomiędzy „wstań” i „działaj” znajduje się czasem pomijana przestrzeń „rozejrzyj się”. Niekiedy potrzeba dłuższego zatrzymania się i rozejrzenia po to, aby kroki, które zdecydujesz się postawić, były we właściwym, przez ciebie określonym kierunku”.

Patrycja Załuska, “reStart kariery”

„reStart kariery” składa się z trzech rozdziałów, bardzo interesujących dodatków oraz dodatkowych materiałów do ćwiczeń, dostępnych na stronie wydawcy.

Podnieś się, czyli wstań

Pierwszy rozdział traktuje o tym, co się dzieje w momencie, kiedy stajemy przed koniecznością szukania pracy, czy to w związku ze zwolnieniem czy też chęcią zmiany pracy np. z powodu wypalenia obecnie wykonywanym zajęciem. Dzięki przykładom, ćwiczeniom czy pomysłom na autorefleksję dowiesz się tutaj dużo o sobie. M.in. o tym, jak możesz podejść do utraty pracy, do zmiany zawodowej, jak odpowiedzieć sobie na pytanie „czego chcę?” czy jak poradzić sobie z wypaleniem zawodowym. Będzie też okazja do zastanowienia się nad tym, czym jest dla ciebie sukces, co cię motywuje czy co tak naprawdę jest twoim celem, co chcesz osiągnąć?

Przygotuj się, czyli rozejrzyj się

Co jest najbardziej kluczowym czynnikiem w poszukiwaniu pracy? Czas!

Dla tych, którzy pracy nie mają lub spodziewają się jej utraty – sprawa jest jasna. Muszą szybko znaleźć źródło utrzymania. I zazwyczaj są z tego powodu bardzo zmotywowani. Co nie oznacza, że wiedzą co i jak robić, że nie marnują czasu na działania pozorne, że znają i potrafią wykorzystać swoje atuty do skutecznego osiągnięcia celu.

Dla tych, którzy chcą zmienić pracę (z dowolnej przyczyny) – sprawa może nie być na tyle ważka, aby wzbudzić odpowiednią motywację. Może to być podejście „życzeniowe” – „zmieniłbym pracę, ale w sumie to mi się nie chce…”. Lub też pojawia się obawa przed zmianą. Obecne miejsce pracy może jest niedobre, ale dobrze znane i wygodne dla naszej psyche.

W pierwszym przypadku książka Patrycji Załuskiej pomoże na przykład zidentyfikować, jakie działania będą skuteczne, a jakie nie. W co warto „ręce włożyć”, a co sobie odpuścić lub zajmować się tym w dużo mniejszym stopniu.

Dla przypadków z drugiej kategorii przyda się zwłaszcza zaproponowany przez Autorkę zestaw ćwiczeń i analiz, które możecie wykonać samodzielnie i przekonać się, czy NAPRAWDĘ chcecie zmienić pracę.

Co tu znajdziecie? Między innymi: osobistą analizę SWOT, jak określić swoją rolę w zespole, okazję do autorefleksji nad własnymi cechami i emocjami czy też analizę kompetencji, przeznaczoną do samodzielnego wykonania.

Po co to wszystko? Aby dowiedzieć się, co wartościowego dla ciebie możesz zaoferować pracodawcy? Jakie masz oczekiwania i potrzeby związane z pracą? Jak możesz je pogodzić z oczekiwaniami organizacji, w której chcesz się zatrudnić?

Pamiętaj, że pracodawca zatrudniając ciebie kupuje pewną wartość, którą mu dostarczysz. I to przygotowanie się, rozejrzenie się po swoim wnętrzu, związane jest właśnie z poszukiwaniem, identyfikacją, nazwaniem i umiejętnością zaprezentowania tych właśnie wartości.

„(…) ty szukasz czegoś, co zapewni ci byt, pracodawca kogoś, kto wykona pracę po to, by firma dalej działała. Oboje macie swoje dążenia – dobrze by było, gdyby praca nie tylko wystarczyła ci na pokrycie rat, ale jeszcze przynosiła frajdę i rozwój, dla pracodawcy zaś dobrze by było, gdyby firma nie upadła tylko zwiększała swój udział w rynku i rozwijała się. (…) Spotkacie się wtedy, gdy wasze wzajemnie oczekiwania związane z problemami i potrzebami dopasują się jak dwa elementy puzlle’a”.

Patrycja Załuska, “reStart kariery”

W całej książce, ale w szczególności w tym rozdziale, zabrakło mi porad adresowanych do osób, które pierwszy raz startują na rynku pracy. Faktem jest, że dużo pomysłów, podpowiedzi i narzędzi mogą wykorzystać, ale ich sytuacja jest na tyle specyficzna, że przydałyby się dodatkowe informacje dedykowane wprost takim osobom. Nie mając doświadczenia zawodowego, którym mogliby się pochwalić, kompetencji zawodowych, portfolio czy rekomendacji są na gorszej pozycji niż osoby, które miały nawet krótką, ale jednak jakąś historię zawodową.

Wspólnie z Patrycją Załuską zaspokajamy ten brak w naszej rozmowie, którą znajdziecie tutaj.

Patrycja Załuska, “reStart kariery”

Działaj, czyli… działaj!

Największy (130 stron) rozdział książki to… wezwanie do działania.

Bo wszystko, co wydarzyło się do tej pory zmierza do tego celu – aby udać się w drogę do upragnionej pracy. Niestety, w większości przypadków sama do ciebie nie przyjdzie, więc to Ty musisz DZIAŁAĆ!

Patrycja Załuska podaje ci „na talerzu” nie tylko praktyczne przykłady działań, które powinny być podejmowane, ale także wyjaśnia, z jakiego powodu (lub w jakim przypadku) konkretne kroki są mniej lub bardziej skuteczne.

W tej części mnie zaintrygowało to, że wg oceny Autorki, jednym z najskuteczniejszych sposobów znalezienia pracy jest pokazanie swojej skuteczności. W jaki sposób można wykazać ową skuteczność, jeśli jeszcze nie współpracujemy z firmą? Jak mawiają konsultanci: to zależy. Możesz na przykład:

  • Zaprezentować portfolio swoich prac – to oczywiście łatwe dla grafika czy pracownika marketingu, ale pasuje też do programisty, menedżera (nie tylko) projektów czy nawet konserwatora powierzchni płaskich, który może pochwalić się tym, w jakich miejscach dbał o czystość i porządek
  • Przedstawić rekomendacje i referencje – warto o nie zawsze prosić po zakończeniu jakiejkolwiek pracy – zlecenia czy stałej; dobre rozstanie się poprzednimi pracodawcami pomaga w znalezieniu nowej pracy, np. dzięki zgodzie na udział w rozmowie referencyjnej
  • Dopasować CV – nawet jeśli masz bogatą ścieżkę kariery, której nie da się opisać na 1 stronie CV (swoją drogą 1-stronne CV to mit!) to pisz je na konkretne oferty, skupiając się na swoich osiągnięciach w dziedzinach związanych ze stanowiskiem, którego pragniesz
  • Podjąć staż lub zatrudnić się na zastępstwo w wymarzonej firmie i pokazać, co sobą reprezentujesz – mam na sumieniu jednego zatrudnionego wakacyjnego stażystę, który na tyle dobrze się zaprezentował i pozostał w pamięci współpracowników, że rok później, po zakończeniu studiów, bez problemu znalazł zatrudnienie u mojego ówczesnego pracodawcy

W tym  samym rozdziale znajdziesz również informacje oraz praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania się do rozmowy rekrutacyjnej oraz zachowywania się w trakcie.

Patrycja Załuska zwraca również uwagę na to, co zrobić po rozmowie o pracę – udanej lub nieudanej. Pamiętaj, że z dużym prawdopodobieństwem w ciągu swojej kariery zawodowej zmienisz miejsce pracy kilka razy. Ja w ciągu 30 lat kariery zawodowej pracowałem w prawie 10 miejscach. W jednych krócej, w innych dłużej. Najdłużej: 15 lat. Zmieniałem pracę z powodów różnych – zamykałem własne działalności, byłem zwalniany lub chciałem zmienić pracę szukając nowych wyzwań. Brałem udział w kilkudziesięciu rozmowach rekrutacyjnych, po obu stronach. Wnioski wyciągnięte z udanych i nieudanych rekrutacji bardzo mi się przydawały do przygotowania się do kolejnych spotkań. Ale również do… rezygnowania z niektórych ofert pracy.

Na pewno jedną z najbardziej intrygujących części jest podrozdział „Wynagrodzenie – rozmowa i negocjacje”. Mógłby być nieco dłuższy niż 2 strony, ale to co tam znajdziecie stanowi cenne wskazówki, jak przygotować się do odpowiedzi na pytanie „Jakiego wynagrodzenia Pani/Pan oczekuje?”

Nie mogę oczywiście nie napisać, że nie zabrakło listy błędów popełnianych przy rozmowie o pracę. Nie zdradzę ich wszystkich. To, na co zwróciłem szczególną uwagę:

  • Ujawnianie tajemnic byłych pracodawców i współpracowników – takie działanie rodzi podejrzenie, że przy kolejnej zmianie pracy możesz zdradzić sekrety firmy, do której aktualnie aplikujesz
  • Spóźnienie – niekoniecznie musi być od razu dyskwalifikujące; może być spowodowane różnymi przyczynami niezależnymi od nas, które należy po prostu wyjaśnić na wstępie, przepraszając za spóźnienie
  • Brak wiedzy o firmie i stanowisku…

Ostatni punkt przypomina mi historię koleżanki, która startowała na stanowisko w firmie produkującej… No właśnie. Na rozmowie kwalifikacyjnej zadano jej pytane:

– Czy wie pani, co robi nasza firma?
– No tak, produkuje prąd!
– Nie, proszę pani. Nie produkujemy prądu!
– ????
– Produkujemy energię elektryczną.

I co jeszcze?

Specjaliści od mody mówią, że piękny dodatek to “kropka nad i” każdej stylizacji. Nawet drobna broszka, ciekawa muszka czy dobrze dobrane kolczyki mogą znacząco wzbogacić nasz wizerunek.

Takim dodatkiem, który cennie uzupełnia książkę, jest czwarta część, o skromnej nazwie… „Dodatki”. Znajdziecie tam całą masę informacji i podpowiedzi, które pomogą wam na przykład przygotować dobre CV. Szczerze mówiąc jestem mile zaskoczony tym, co umieściła tam Autorka. Katalogi kompetencji, umiejętności, lista cech czy przykłady pytań, które mogą pojawić się na rozmowie rekrutacyjnej to rzeczy, które bardzo pomagają w przygotowaniu CV. Zwłaszcza, jeśli musimy pisać o swoich cechach czy umiejętnościach, co jest zawsze trudne. A tu mamy inspiracje, które nam takie zadanie znacznie ułatwią.

Moje ulubione pytania z dodatku „Lista pytań możliwych” to:

Przyznam się, że nie przeczytałem tej książki „od deski do deski”. Tak samo, jak nie czytam w taki sposób przewodników turystycznych. Ja podchodzę do obu rzeczy tak, że szukam inspiracji, odpowiedzi na pytania czy porad. Jeśli szukasz pracy z dowolnego powodu, w „reStart kariery” Patrycji Załuskiej znajdziesz inspirację, pomysły i porady, jak zwiększyć swoją przewagę na rynku pracy, jak przygotować się i zrealizować skutecznie projekt pt. „poszukiwanie pracy” (bo szukanie pracy to jest projekt).

Polecam skorzystanie z książki wszystkim osobom, które poszukują pracy. Jest to cenny przewodnik do poznania skutecznych sposobów znalezienia zatrudnienia, ale również zbiór narzędzi do odkrycia siebie jako pracownika.


Książkę otrzymaliśmy do recenzji dzięki uprzejmości wydawnictwa MT Biznes. Możecie ją kupić tutaj. A tutaj informacja o 30% zniżce na wszystkie książki wydawnictwa dla sympatyków Dobrej Porażki 🎈


Patrycja Załuska o sobie

Miałam być muzykiem, zostałam ekonomistką. Miałam kontynuować karierę w korporacji, zostałam przedsiębiorcą.

Moją pasją są: potencjał zawodowy i kompetencje przyszłości. W pracy z drugim człowiekiem, organizacją ważne są dla mnie serce i mierzalne rezultaty.

Jestem właścicielką firmy RE:START KARIERY, prezesem Fundacji StartGO! wykładowcą akademickim Uniwersytetu SWPS w Warszawie, z tym ostatnim współpracuję jako ekspert rynku pracy. Jestem też autorką licznych publikacji z zakresu rynku pracy oraz  książki „reStart kariery” nominowanej do Economicusa 2019.


1 komentuj

Trackbacks & Pingbacks

Komentarze wyłączone