6 sprawdzonych kroków na podniesienie się z porażki

Niepowodzenia są częścią życia. Traktowanie ich jako kroków na drodze do sukcesu pomoże Ci w pełni wykorzystać te bolesne – ale cenne – doświadczenia. Nikt nie lubi porażek, ale nawet odnoszący największe sukcesy ludzie stanęli w obliczu tego wyzwania w którymś momencie swojej kariery. Życie jest huśtawką. Większość z nas ciągle “buja się” między sukcesami i porażkami…

Na długo przed tym, jak Arianna Huffington uruchomiła Huffington Post, 36 wydawców odrzuciło jej drugą książkę. Zanim Walt Disney zbudował Disneyland, zarzucono mu, że nie jest kreatywny. Pierwsza firma Billa Gatesa była katastrofą.

Niektóre błędy są większe niż inne. Zepsucie ważnej prezentacji, dużo mniejsza niż zaplanowana sprzedaż lub utrata szansy biznesowej na pewno bolą, ale gdzieś w głębi serca wiesz, że będziesz w stanie się podnieść. Czasem zdarzają się takie chwile, w których popełniłeś znacznie większy błąd, który grozi zniszczeniem wszystkiego, nad czym ciężko pracowałeś. Co wtedy?

Cokolwiek się wydarzyło, nie poddawaj się rozpaczy. Od czasu do czasu wszyscy ponoszą porażki, ale ostatecznym sprawdzianem jest sposób radzenia sobie z nimi. Litość i wstręt do samego siebie niczego nie naprawią. Ani udawanie, że nic się nie stało.

Aby poradzić sobie z porażką możesz skorzystać z sześciu prostych kroków. Pomogą Ci one uczyć się na błędach i skorzystać z wyniesionego z nich doświadczenia, aby wrócić na ścieżkę sukcesu.

1. Przyjmij, że porażka jest częścią życia

Niepowodzenia są częścią naszego życia. Parafrazując znane przysłowie: “Tylko ten nie ponosi porażek, kto nic nie robi”. Zaczynając nowy biznes, projekt czy dietę należy nastawiać się na sukces i robić wszystko, aby go osiągnąć. Ale trzeba też mieć świadomość, że istnieje ryzyko porażki. Patrząc na historie wielu uznanych biznesów widać, że za każdym sukcesem kryją się porażki – czasami pojedyncze, czasami są ich dziesiątki.

Jeśli przydarzy Ci się porażka, nie próbuj jej ukrywać. Zwłaszcza przed sobą. To Ci nie pomoże. Ignorowanie klęsk czy kompromitacji nie spowoduje, że one znikną. Pamiętaj, że błędy są częścią normalnego życia. Przytrafiają się każdemu. Nawet jeśli ktoś się do nich nie przyznaje to znaczy, że… się do nich nie przyznaje. Jeśli ktoś coś osiągnął, jeśli musiał w celu osiągnięcia sukcesu wyjść poza swoją strefę komfortu, to porażki były częścią drogi do sukcesu.

Thomas Edison, Albert Einsteina, Oprah Winfrey, Steve Jobs i wiele innych osób w drodze do sukcesów ponosiło klęski. Zamiana porażki w coś pozytywnego przez wykorzystanie jej do nauki, do innego działania, do rozbudowania doświadczenia –   tym właśnie ich reakcja na porażkę różniła się od reakcji osób, które nie odniosły sukcesu.

 

2. Tak, porażka to nic fajnego – masz prawo się zdenerwować

Po kompromitacji czy klęsce trudno nie być sfrustrowanym czy zdenerwowanym. Pozwól sobie poczuć te emocje. Nie odsuwaj ich, nie odrzucaj. Poszukaj sposobu na uwolnienie napięcia. Wrzaśnij, tupnij nogami, zanieś się śmiechem. Idź na rower, długi bieg lub spacer. Weź udział w sparingu bokserskim lub maratonie wioślarskim. Skieruj swoją uwagę na działania, które pozwolą Ci oczyścić myśli.  Poświęć trochę czasu i zaangażowania, aby uwolnić emocje wynikłe z porażki.

A potem idź dalej.

 

3. Wyciągnij naukę z porażki

Musisz być brutalnie szczery wobec siebie. Co się stało? Gdzie popełniłaś/popełniłeś błąd? Z czego on wynikał? Ucz się na porażce, aby uniknąć w przyszłości jej powtórzenia. W wyciągnięciu nauki mogą Ci pomóc trzy ważne pytania, które trzeba sobie zadać po klęsce:

  • Jakie wnioski wyciągniesz z tej sytuacji?
  • Jakie są trzy pozytywne skutki porażki?
  • W jaki sposób to doświadczenie pozwoli Tobie dorastać?

Takie ćwiczenie pomoże dostrzec nowe możliwości, które poznasz dzięki przeżytej klęsce.

4. Weź odpowiedzialność za swój błąd

Bądź uczciwy w swoich porażkach. Przyjmij za nie odpowiedzialność. Nie zwalaj winy na innych w sytuacji, w której Twoje decyzje, postawa, działania doprowadziły do klęski.

Wzięcie odpowiedzialności za swój błąd pokazuje innym, że jesteś osobą odpowiedzialną, uczciwą. Może wydawać się to sprzeczne z intuicją, ale przyznanie się do błędu pomoże innym ponownie Tobie zaufać. To z kolei da szansę na uzyskanie wsparcia, gdy będziesz próbować ponownie coś osiągnąć.

5. Zastanów się, czym jest dla Ciebie porażka

Przyjrzyj się swoim celom z perspektywy swoich porażek. Może klęska będzie okazją do rozważenia swoich celów. Może wnioski z niej wyciągnięte skierują Twoje działanie na nowe tory. Może pozwolą na odkrycie nowych potrzeb, możliwości czy zasobów.

Pomyśl o porażce jako ważnej lekcji, którą dało Ci życie, jak o nowym, najcenniejszym doświadczeniu, którego może nie dało się uzyskać w inny sposób.

Robert Spadinger, autor książki “Pick the Brain” wierzy, że:

Niepowodzenie uczy, że jakieś podejście może być niewłaściwe w danej sytuacji, że można było coś zrobić inaczej.
Za każdym razem, gdy ponosisz porażkę, Twój strach przed nią się zmniejsza. To pozwala Ci stawić czoła jeszcze większym wyzwaniom.
Nieważne, jak często ponosisz porażki. Tak naprawdę nie ponosisz ich, dopóki się nie poddasz.

 

6. Zacznij działać – idź dalej

To najważniejszy i najtrudniejszy krok. Wykonując go udowadniasz sobie i innym, że jesteś odporny na niepowodzenia, że umiesz sobie z nimi radzić.

Znasz już sposoby na rozwiązanie problemu. Wiesz, jak go uniknąć lub zmniejszyć jego wpływ na siebie i innych. Umiesz sprawić, aby sprawy wróciły na właściwą drogę.

Przepracuj swój błąd i zacznij następny biznes, projekt, kolejną wyprawę. Zapamiętaj ważne i drogie lekcje wyciągnięte z porażek. Dzięki tej wiedzy będziesz podążać silniejszy i odporniejszy na kłopoty i niepowodzenia.

 

 

 

 

na podstawie 6 Proven Strategies to Rebound From Failure